Mati 20X Sehari

1. Salam ramadan untuk semua muslimin dan muslimat. Masuk hari ke-8 kita berpuasa,inilah intipati nikmat islam yang kita perolehi. Islam itu mudah, tidak pernah menyusahkan. Kita manusia,yang bisa menyusahkan sesuatu yang sememangnya mudah.


2. Mati. Sebenarnya satu anugerah. Kurniaan yang terakhir ketika kita masih di dunia.


3. Tanpa kematian (baca:mati) mana mungkin kita akan meniti titian sirat. Juga mana mungkin kita mendapat nikmat syurga.


4. Ada manusia (baca:termasuk aku) begitu takut akan mati. Gentar! Tapi tetap mahukan syurga. Tanpa kematian bagaimana mungkin kita ke syurga. itu Logika!


5. Nabi muhammad saw berkata untuk kita umatnya "ingatlah akan kematian 20X sehari". itu sekurang-kurangnya. 20x yang dimaksudkan adalah ketika solat. Jika tidak bersolat mana mungkin kita mengingat mati. Manusia yang ingatkan mati sudah masti menunaikan solat.itu prinsip yang mudah.


6. Ya Allah ya tuhanku, setelah segala nikmat dunia yang engkau pinjamkan kepadaku,maka aku mohon engkau redha lah akan hidupku,akan matiku. Ya Allah engkau titipkan lah kalimah 'La ilah ha ilallah muhammadul rasullullah' takkala nyawaku diangkat malaikat.Matikan lah aku dengan kalimah syahadahmu,tempatkan lah aku dikalangan para tabiin mu. Ya allah ku pohon padamu,jadikan ramadan ini titik perubahan kepada diriku. Rugilah aku ketika memasuki rumah ramadanmu dan keluar dari pintunya tanpa sebarang keredaanmu. Ya allah. ku pohon engkau dengar lah doaku ini,ku tahu aku tidak layak untuk semua ini,kau juga tahu aku tidak sanggup menahan segala azab siksamu.


7. Ya allah,dengarkanlah kata hatiku,sebelum mata ini tertutup,sebelum hati ini dimatikan, aku punya satu permintaan,Aku ingin benar bertemu rasul mu,kekasihmu muhammad. Hati ini rindu ingin melihat wajahnya. Ya allah,ku pohon hadirkan lah kekasihmu itu didalam mimpiku. Izinkanlah aku menatap wajahnya ya Allah.


8. Mengingati mati membuatkan kita sentiasa berhati hati dalam setiap tindak tanduk.


9. Usah takutkan mati. Berusahalah menjadi hamba yang taat tatkala masa masih diberi.


10. Mengingati mati adalah tajuk tazkirah ramadan pada malam ke-8 di surau Al Ansar,pangsapuri kenanga batu caves.


Wallahualam.


Share/Bookmark

No Response to "Mati 20X Sehari"

 
Blog Widget by LinkWithin

Copyright © 2009 Hidup Tanpa Penghujung All rights reserved.
Converted To Blogger Template by Anshul Theme By- WooThemes