Cahaya Masuk Ke Kubur

Perhatian: Tiada sebarang unsur anker atau seram dalam perenggan selanjutnya


1. Tangan yang menghulur lebih baik daripada yang menerima. 


2. Adakalanya, apa yang dipohon lebih bermakna daripada apa yang di hulur.[video]


3. Matematik Allah tidak sama dengan matematik kita selaku manusia. Matematik kita RM10 dibahagi dua jawabnya lima. Matematik Allah sungguh berbeza.


RM10 yang disedekahkan atas nama ibu bapa mendapat 10markah(baca:andaikan itu jumlah pahala.andaikan!). Kita selaku penyedekah juga mendapat jumlah 10markah yang sama. Langsung tidak dikurangkan. 


Andainya RM10 tadi disedekahkan atas nama ibu bapa,adik beradik,saudara mara, dan lain lain secara serentak,mereka juga turut mendapat 10markah yang sama. 


4. Sedekahkan pahala amalan kita kepada arwah mereka yang sudah tiada,maka pahala itu juga sama. sungguh agung sifat kasih allah.


5. Andai kita anak yang derhaka, ibu bapa sudah tiada,masih ada jalan yang terbuka untuk kita menebus kederhakaan itu. Caranya, ada 5 (baca:ada banyak lagi):


a. Berubahlah menjadi orang yang soleh- Pasti arwah disana akan senang pabila mengetahui anaknya telah berubah menjadi soleh wal solehah. Redha mereka akan tiba.


b. Langsaikan segala hutang piutang arwah


c. Eratkan hubungan silaturahim dengan keluarga,kawan kawan dan mereka yang pernah dikasihi arwah


d. Menunaikan ibadah haji untuk arwah.


e. Sentiasa berdoa untu mereka.-Doa atau pahala yang ditujukan kepada arwah akan berbentuk cahaya.Setiap cahaya besarnya sebuah bukit. Cahaya tersebut akan terapung dan masuk ke kubur para arwah.



“Keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibubapa manakala kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan ibubapa.” – Hadis riwayat al-Tirmidzi di dalam Sunannya, no: 1821.


“Setiap anak adam itu sering berbuat kesilapan dan sebaik-baik orang yang selalu berbuat kesilapan adalah orang-orang yang suka bertaubat.” – Hadis riwayat al-Tirmidzi di dalam Sunannya, no: 2423.


nota: Kesemua entry ini dipetik dan diolah sendiri oleh penulis berpandukan tazkirah ramadan malam ke 3 di masjid an-nur kampung wira damai,batu caves.


Share/Bookmark

No Response to "Cahaya Masuk Ke Kubur"

 
Blog Widget by LinkWithin

Copyright © 2009 Hidup Tanpa Penghujung All rights reserved.
Converted To Blogger Template by Anshul Theme By- WooThemes