The Number 10


19 Nov 2008: aku berangan dengan deretan 'wish list part 1' yang panjang.


4 Feb 2010: 'wish list part 2 muncul lagi.

15 Feb 2011: Cuti umum sempena maulud nabi. Jalan-jalan shopping rumah bersama pn.farhana.

27 Julai 2011: Tadaaaa...dapat kunci rumah/Wish list part 1 tercapai.

1 Ogos 2011: Mula make-up rumah

25 Ogos 2011: Rasmi rumah.


Sedikit Panduan/Tatacara beli subsale:

1. Pilih rumah yang berkenan. Deal dengan ejen/tuan rumah.

2. Bayar downpayment 2% kpd ajen (tanda sah setuju nak beli rumah)
2a. Hire lawyer rumah
2b. Hire lawyer loan

3. Bayar 8% kepada owner melalui lawyer rumah. Sah!Rumah akan jadi milik kita.

4. Dealing with bankers. Meanwhile, lawyer rumah akan prepare S&P dan segala dokumen diperlukan pihak bank.

5. Submit permohonan loan.

7. Tunggu...tunggu..sabar...tunggu..sabar... (2minggu setel)

8. Loan approved! Alhamdulillah.

9. Dealing dengan lawyer loan. Prepare dokument, sign agreement etc.

10. Lawyer loan akan release baki pinjaman owner asal kepada pihak bank peminjam asal.

11. Ting tong dengan pejabat tanah, pejabat daerah, developer etc. yang ni lama sket.ting tong..ting tong...

12. Bank release baki duit kepada owner rumah asal.

13. Tadaaaaa...dapat kunci rumah.

14. Pepandai la tukar nama biling etc.

Mac 2011 (bayar 2% kepada ejen)-27 Julai 2011 (dapat kunci rumah)....5 bulan punya tunggu. worth a while..

sepanjang tempoh 5 bulan tu,macam-macam yang timbul. Teruja buat interior design etc. Macam gambar atas tu..







more make-up coming soon...


Share/Bookmark

7 Response to The Number 10

October 06, 2011

salam nk tanya ..saya ingin beli rumah arwah ayah saya tetapi rumah tu masih belum memiliki geran sebelum ni pernah dapat surat dari pemaju tetapi tiada maklum balas dari kami untuk dapatkan geran tersebut..jadi apakah proses utk saya membeli rumah tersebut.mohon bantuan

October 08, 2011

mad, nak beli atau nak tukar nama?
yg aku tahu, mmg kena melalui lawyer,nanti lawyer akan dapatkan segala dokumen dari developer untuk urusan S&P dan seterusnya.

October 09, 2011

nak beli..rumah tu atas nama arwah ayh saya tp masih tak tuka lg ke nama mak saya..so kiranya saya nk beli rumah tu dari mak saya la.. sebelum ni pon penah dpt surat dr pemaju yg menyatakan consent to transfer tp tupon masih x buat lg.. masalahnya saya nak tau klu nak beli rumah tu saya nak settlekan dgn pemaju ke atau trus direct dgn lawyer je utk beli rumah tu?

October 13, 2011

ni loan bank ke bro? rumah warna pink ni rumah hang ke? mmg cantik aa..pink forever

October 19, 2011

zihad.

loan bank la,mana nak cekau cash.hahaha.

pink forever. pink tu kan romastis.kah kah

October 19, 2011

w'salam.mad maddock,semua urusan jual beli memang perlu berurusan dengan pemaju, TAPI ianya memalui lawyer.

Kalau dah lantik lawyer tu, jgn pening2 kepala,semua tu diaorang yang akan uruskan.

By the way,kalau tak silap, tempoh untuk transfer nama dari arwah tu tak lama tau (maybe 3tahun). Kalau dalam tempoh tu masih tak pindah milik, nanti semua tu akan masuk under amanah raya.

October 28, 2011

JELESSSSSSS!

 
Blog Widget by LinkWithin

Copyright © 2009 Hidup Tanpa Penghujung All rights reserved.
Converted To Blogger Template by Anshul Theme By- WooThemes